تغذیه زنبور عسل در بهار و تابستان

تغذیه زنبورعسل در بهار

فهرست عناوین مقاله

نیازهای زنبور عسل را در فصل های مختلف سال می شناسید؟ در این مقاله نگاهی به فصل ها میکنیم و بهتون میگیم در هر فصلی به چه نکاتی در مورد تغذیه زنبور عسل توجه کنید.

فصل زنبورداری

به طور کلی تعریف فصل در زنبورداری با فصل هایی که ما میشناسیم کمی متفاوت است و این بستگی به منطقه پرورش زنبور عسل دارد. مثلاً در برخی مناطق جنوبی، بهار زنبورداری از اواخر بهمن ماه شروع می شود و در برخی مناطق دیگر  ممکن است در اواخر اسفندماه آغاز شود.

به طور کلی زنبورداران بسته به هدف و زمان تغذیه و شرایط محیطی زنبورستان اقدام به تغذیه کمکی می کنند. در این مقاله به تغذیه در بهار، تابستان، پاییز و زمستان زنبورداری می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر: چگونه جمعیت کندو را زیاد کنیم؟

تغذیه زنبورعسل در فصل بهار

بهار، فصل  افزایش جمعیت  و راه اندازی کندو است. بازدید بهاره از اهمیت خاصی برخوردار است. زنبورها بیشتر ذخایر عسل خود را در طول زمستان مصرف کرده اند و باید مطمئن شویم که تا زمانی که گل های کافی برای تهیه شهد شکوفه می دهند، زنبورها غذا داشته باشند. هم چنین باید از وجود ملکه در کندو اطمینان حاصل کنیم. در صورت کمبود مواد غذایی باید سریعاً کندوها را  تغذیه کنیم. در ابتدای بهار گرده گل به فراوانی وارد کندو می شود و این باعث تحریک ملکه به تخم ریزی بیشتر می شود؛ اما در این زمان شهد کافی در طبیعت وجود ندارد و نیاز به تغذیه تحریکی می باشد. تغذیه تحریکی به منظور افزایش حداکثری جمعیت در این فصل اهمیت زیادی دارد که می توان آن را با شربت رقیق (یک واحد شکر و دو واحد آب) تأمین نمود. رشد سریع جمعیت در این فصل از یک طرف و کمبود شهد در طبیعت از طرف دیگر نیاز به شربت را دو چندان می کند. غذای زنبور در بهار بسته به نوع هدف زنبوردار (افزایش جمعیت و بچه دهی، برداشت عسل یا … ) می تواند متفاوت باشد. فصل بهار فصل بچه گیری و افزایش تعداد کلنی ها نیز می باشد. شروع قانون 40 روزگی معمولاً در این فصل می باشد. در صورت گرم شدن هوا و کمبود گرده استفاده از کیک گرده هم توسط زنبور داران صورت میگیرد.

تغذیه زنبورعسل در فصل تابستان

تغذیه زنبورعسل در فصل تابستان

فصل تابستان فصل شهد آوری و تولید عسل می باشد تمام اقدامات این فصل به منظور تولید حداکثر عسل می باشد. با دانستن قانون 40 روزگی که در بهار شروع شده و معمولاً انتهای آن در تابستان است می توانید حداکثر استفاده از این فصل را داشته باشید. با شروع جریان شهد، اگر تولید کننده عسل طبیعی باشید تغذیه کمکی زنبورداران قطع میشود و منطقه پرورش نوزاد از منطقه ذخیره عسل کاملاً جدا می شود. در این فصل زنبورهای عسل به دنبال جمع آوری شهد هستند و تخم ریزی کاهش پیدا میکند و بیشترین مقدار عسل تولید میشود. اصولاً تغذیه در این فصل به منظور جبران کمبودهای غذایی زنبور عسل و همچنین تقویت جمعیت بعد از عسل گیری انجام میشود. با توجه به گرمای هوا، از وجود حداقل یک منبع سالم و تمیز آب در نزدیکی کندوها مطمئن شوید. گرمای این فصل نیاز به آب را در زنبورستان دو چندان  می کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و عضویت در گروه تلگرامی مشاوره تخصصی زنبورداری اطلاعات خود را وارد کنید.

تغذیه زنبورعسل در فصل پاییز

در این فصل، عسل برداشت شده و به منظور آماده سازی کلنی ها برای زمستان گذرانی باید از وجود مقدار ذخیره غذایی کافی در کندو اطمینان حاصل کرد و در صورت کمبود، کندو ها را باید با شربت غلیظ (دو واحد شکر و یک واحد آب) تغذیه کرد. تخم ریزی در پاییز به دلیل تولید جمعیت زمستانه اهمیت زیادی دارد به منظور افزایش تخم ریزی استفاده از کیک گرده نیز در این فصل انجام می شود. به دلیل نبود شهد در این فصل تغذیه برای جبران کمبود و آمادگی برای زمستان بسیار ضروری است و ضامن بقای کندو در فصل زمستان است. مواردی نیز همچون جمعیت مناسب، سلامتی ملکه،  اقدامات محافظتی در مقابل موش، باد و باران و … را باید مد نظر قرار داد. درمان بیماری های احتمالی را در این فصل فراموش نکنید. با توجه به اینکه تخم ریزی در این فصل کم است، زمان طلایی برای مبارزه با کنه واروا می باشد.

تغذیه زنبورعسل در پاییز

تغذیه زنبورعسل در فصل زمستان

به طور کلی هدف زنبور ها  از جمع آوری عسل در کل سال، گذراندن زمستان خالی از گل می باشد. زنبور در طول سال علاوه بر عسل مصرفی باید ذخیره کافی برای زمستان خود داشته باشد. زنبورها در طول فصل زمستان بصورت خوشه در می آیند و فعالیت زیادی در بیرون از کندو ندارند. وجود غذا برای تأمین انرژی لازم برای گرم کردن خوشه بسیار ضروری است. بازید از کلنی حتی الامکان نباید صورت بگیرد، زیرا ممکن است موجب تخم ریزی ملکه و سرما خوردگی نوزادهای حاصله شود. می توان با مصرف خمیر شیرین کمبودهای غذایی را بر طرف کرد. می توانید کندوها  را در روزهای گرمتر با باز کردن سریع بررسی کنید تا مطمئن شوید زنبورها غذای کافی دارند و در صورتی که غذای کافی در کندو وجود ندارد حتما جهت رفع این مشکل اقدام شود؛ چون نبود غذا در این فصل به سرعت می تواند باعث مرگ و میر زنبور ها و از بین رفتن کندو شود.

تغذیه زنبورعسل در زمستان
بن زا بی افزودنی مکمل خوراک زنبور

مطالب گفته شده نشان می دهد که نیازهای زنبور عسل به عوامل مختلفی بستگی دارد و نیاز هر فصل با فصل دیگر متفاوت است. متابولیسم اپتیمایزر بُن‌زا بی در هر فصلی برای تغذیه زنبور عسل مفید است و بسته به نیاز کلنی در هر فصل با تنظیم متابولیسم باعث بهبود عملکرد زنبور عسل در آن فصل می شود.

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *