بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ چیست؟

بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ چیست؟

فهرست عناوین مقاله

اگر برای شما سوال شده است که بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ چیست، با این مقاله همراه باشید. برای رشد سریع جوجه مرغ، باید یک رژیم غذایی مناسب برای آن‌ها فراهم کنید. در این مقاله، به مواد غذایی لازم در دوره‌های زمانی مختلف رشد جوجه مرغ می‌پردازیم و در انتها، یک رژیم غذایی مناسب برای رشد جوجه‌های گوشتی و جوجه‌های تخم‌گذار ارائه می‌کنیم.

بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ

بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ

به طور کلی، مراحل رشد جوجه مرغ به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. معمولا چند هفته اول زندگی جوجه را دوره شروع می‌نامند. سپس جوجه وارد دوره رشد می‌شود تا به مرحله بزرگسالی برسد. بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ در هر دوره، متفاوت است. البته باید به این نکته توجه کرد که غذای مورد نیاز برای رشد مرغ گوشتی با مرغ تخم‌گذار کمی تفاوت دارد. بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ، یک غذای خاص نیست و باید یک رژیم غذایی مناسب و کامل باشد.

شش دسته از مواد غذایی زیر برای زندگی، رشد، تولید مثل و تولید محصول تمامی طیور ضروری هستند. این مواد غذایی باید توسط طبیعت یا پرورش دهنده مرغ، برای آن‌ها تامین شود.

مطلب پیشنهادی: آنتی بیوتیک برای مرغ خانگی (موثر در افزایش رشد و سلامت)

آب

خوراک طیور معمولا 10 درصد رطوبت دارد، در حالی که گوشت آن‌ها 65 تا 70 درصد و تخم مرغ 75 درصد رطوبت دارند. این آب باید از جایی تامین شود؛ بنابراین، آب را هرگز نباید به عنوان یک ماده مغذی ضروری نادیده گرفت، زیرا برای هر عملکرد بیولوژیکی مورد نیاز است.

همه پرندگان باید دسترسی زیادی به آب آشامیدنی خنک و تمیز داشته باشند. همچنین، به خاطر داشته باشید که مصرف آب مستقیما با مصرف خوراک مرتبط است(پرندگان معمولا دو برابر مقداری که غذا می‌‌خورند، آب می‌‌نوشند). به علاوه، بدون آب کافی مرغ‌ها قادر به خنک کردن بدن خود در هنگام استرس گرمایی نیستند.

آب کافی؛ یک فاکتور مهم در رشد سریع جوجه مرغ

پروتئین

این ماده معمولا گران‌‌ترین ماده خوراکی است؛ اما در صورت استفاده صحیح، احتمالا نتایج سودآوری به همراه خواهد داشت. پروتئین حاصل از منابع حیوانی مانند شیر، جگر، ضایعات ماهی، گوشت یا پودر گوشت، نسبت به پروتئین منابع گیاهی در تقویت رشد و تولید تخم مرغ، موثرتر است. غلات به تنهایی از نظر مقدار و نوع پروتئین ناکافی هستند. البته پروتئین اضافی ممکن است برای طیور در هر سنی مضر باشد.

کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها مواد نشاسته‌ای در غلات و محصولات غلاتی هستند. این ترکیبات، سوخت و انرژی مورد نیاز پرندگان را تامین می‌‌کنند و مقدار اضافه آن، باعث تشکیل چربی در بدن یا تخم مرغ می‌شود.

چربی‌ها

مقداری چربی تقریبا در تمام مواد خوراک وجود دارد. چربی به شکل چربی‌های حیوانی یا روغن‌های گیاهی به عنوان منبع متمرکز کالری در رژیم غذایی استفاده می‌شود. برای مثال، جیره برای پرندگان گوشتی بیش از 3000 کیلو کالری در هر کیلوگرم (1364 کیلوکالری در هر پوند) خواهد بود. دریافت این مقدار کالری بدون افزودن منبع چربی، امکان پذیر نیست. همچنین، چربی‌‌ها به جذب ویتامین‌‌های مهم محلول در چربی کمک می‌کنند و کیفیت غذا و خوش‌‌خوراکی آن را بهبود می‌‌بخشند. موادی مثل بذر کتان، پودر ماهی و سایر محصولات مشابه از چربی بالایی برخوردارند.

برای دریافت مشاوره رایگان و عضویت در گروه تلگرامی مشاوره تخصصی مرغ گوشتی، تخمگذار و مادر اطلاعات خود را وارد کنید.

مواد معدنی

بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ باید دارای مواد معدنی مختلف باشد. مواد معدنی توسط مرغ برای تشکیل استخوان(کلسیم، فسفر و منیزیم)، برای تعادل الکترولیت در سلول‌ها(سدیم، پتاسیم و کلر) و به مقدار کمی برای واکنش‌های شیمیایی(روی، منگنز، آهن، مس، سلنیوم و ید) استفاده می‌شود.

به طور کلی غلات مواد معدنی کمی دارند، بنابراین مکمل رژیم غذایی برای رشد و عملکرد مطلوب مرغ، ضروری است. در بین مواد معدنی، کلسیم، فسفر و نمک بیشتر مورد نیاز هستند. کلسیم که می‌تواند توسط سنگ آهک، پوسته صدف یا پودر گوشت و استخوان تامین شود، به همراه فسفر بخش عمده استخوان مرغ را تشکیل می‌دهند. همچنین کلسیم، برای تشکیل پوسته تخم مرغ در مرغ‌های تخم‌گذار، بسیار مهم است.

بیشتر فسفر موجود در گیاهان به شکلی است که حیوانات نمی‌توانند از آن استفاده کنند. به همین دلیل است که مکمل رژیم غذایی با اشکال غیرآلی مانند دی کلسیم فسفات یا پودر گوشت و استخوان مورد نیاز است.

کلسیم یک ماده بسیار مهم برای رشد جوجه مرغ

برای کسب اطلاعات بیشتر: تقویت سیستم ایمنی مرغ با جدیدترین تکنولوژی روز

ویتامین‌ها

تمام واکنش‌‌های شیمیایی که برای دریافت کربوهیدرات‌‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها و استفاده از آن‌ها برای حفظ حیات حیوان مورد نیاز است، نیازمند گروهی از مواد شیمیایی به نام ویتامین هستند. برخی از این مواد شیمیایی محلول در چربی هستند؛ ویتامین A، برای بینایی و تولید مثل، ضروری است. ویتامین D، در استخوان سازی و متابولیسم کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان بیولوژیکی است و ویتامین K، برای لخته شدن خون لازم است. ویتامین‌های B کمپلکس که محلول در آب هستند، در تمام واکنش‌های متابولیسم انرژی بدن نقش دارند. جوجه‌ها می‌توانند ویتامین C خود را بسازند؛ بنابراین، نیازی به مکمل آن در رژیم غذایی جوجه‌ها نیست.

ویتامین‌ها به طور طبیعی در ترکیبات مختلف و در غلظت‌های مختلف در هر ماده غذایی یافت می‌شوند. با این حال، هیچ یک از مواد، ترکیبی کامل از همه ویتامین‌ها را ندارد؛ بنابراین، نیاز کامل جوجه معمولا با گنجاندن یک پیش مخلوط ویتامین در رژیم غذایی برآورده می‌شود(دقیقا مانند افرادی که هر روز صبح یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنند).

ویتامین‌ها از جمله مواد مورد نیاز برای رشد سریع جوجه مرغ

با توجه به ترکیبات مورد نیاز جوجه‌ها، بهترین غذا برای رشد جوجه مرغ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گندم
  • جو و جو دو سر
  • ارزن
  • کتان
  • محصولات جانبی غلات مانند سبوس، کنجاله جو، آرد جو
  • لبنیات از جمله شیر( به عنوان یک مکمل پروتئین)
  • کنسانتره‌ها
  • روغن و پودر ماهی و سایر محصولات مشابه

رژیم غذایی مناسب برای پرنده در دوره‌های زمانی مختلف

رایج‌ترین اشتباه در تغذیه طیور، می‌تواند تغذیه با غذای اشتباه باشد. به عنوان مثال، سطح کلسیم در خوراک مرغ تخم‌گذار بیش از 4 درصد خواهد بود که اگر به یک جوجه گوشتی جوان(پرنده گوشتی) داده شود، می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های پا و حتی مرگ شود. همچنین، جوجه‌های گوشتی در حال رشد به 23 درصد پروتئین نیاز دارند، در حالی که مرغ‌های تخم‌گذار و مرغ‌های گوشتی بالغ ممکن است تنها به 17 تا 18 درصد نیاز داشته باشند. در جدول زیر، رژیم غذایی مناسب برای مرغ‌های گوشتی و مرغ‌های تخم‌گذار بر اساس دوره‌های مختلف زمانی آورده شده است.

فیبر(%)چربی(%)فسفر(%)کلسیم(%)پروتئین(%) 
مرغ گوشتی
2.550.450.9522شروع (1 – 3 هفته)
2.55.50.400.9020رشد (4- 6 هفته)
2.560.350.8518بالغ ( بیش از 7 هفته)
مرغ تخم‌گذار
340.451.020شروع (1 – 6 هفته)
340.400.9517رشد (7- 18 هفته)
3 – 440.35 – 0.53.5 – 4.516-18بالغ ( بیش از 19 هفته)
جدول رژیم غذایی مناسب برای رشد مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار

بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ کدام است؟

جوجه‌ها برای رشد سریع، نیاز به یک نوع غذا ندارند؛ بلکه نیاز به یک رژیم درست و مناسب دارند. بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ باید شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف در کنار آب کافی باشد.

شما می‌توانید برای رشد سریع جوجه مرغ‌های خود در کنار مواد غذایی مختلف، از مکمل خوراک مرغ بن زا چیکن، استفاده کنید. استفاده از این مکمل باعث کاهش هزینه و افزایش رشد و بهره‌وری جوجه مرغ‌ها می‌شود. در صورت داشتن هر گونه سوال، می‌توانید در همین بخش کامنت بگذارید و یا با کارشناسان صاشکو در ارتباط باشید.

منبع 1 منبع 2 منبع 3 منبع 4

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

13 پاسخ

    1. همراه گرامی مکمل کیلاته معدنی بن‌زا چیکن، حاوی ۷ عنصر مغذی و مهم مس، روی، آهن، منگنز، سلنیوم، ید و کروم است که مخصوص انواع مرغ های پرورشی مثل جوجه گوشتی، مرغ تخمگذار و مرغ مادر می‌باشد. به دلیل نقش این عناصر در انواع فعالیت های متابولیکی پرنده و نیز ویژگی منحصر به فرد کیلات پیشرفته آن، باعث جذب بیشتر عناصر در بدن پرنده شده و افزایش راندمان و عملکرد را به همراه دارد. موفق باشید

    1. سلام همراه عزیز
      از مراکز معتبر دان آماده مخصوص جوجه گوشتی تهیه کنید. مصرف دان و آب پرنده را کنترل کنید که گرسنگی و تشنگی نکشند. حتما جهت تجویز واکسن و انواع ویتامین ‌ها با دامپزشک مجرب مشورت نمایید. از مصرف مکمل بن‌زا چیکن غافل نشوید.

  1. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من اواخر اسفند از این جوجه رنگی ها گرفتم و الان بزرگ شدن و بال و تاج دراوردن و پراشون سفید شده. غذا باید بهشون چی بدمم؟

    1. سلام وقت شماهم بخیر
      غلات (ذرت، گندم، کنجاله سویا یا کلزا) و ترکیبات مکمل معدنی و ویتامینه. آسان ترین روش استفاده از دان آماده تولید شده توسط کارخانجات معتبر هست.

  2. و مکمل چه چیزی بدیم؟
    مثلا ارد ذرت و سبوس خوبه؟
    مکمل رو چه زمانی های در طول روز بدیم ؟
    میوه وسبزیجات رو هم چه زمانی درطول روز بدیم؟
    جوجه ای که رشد خوبی نکرده چه چیزی بهش بدیم؟

    1. سلام همراه عزیز
      جیره جوجه گوشتی می تواند ترکیبی از ذرت، کنجاله سویا و گندم آسیاب شده به همراه نمک، پودر صدف و روغن گیاهی باشد که مکمل ویتامینه و معدنی هم به آن اضافه میشود. اگر آسیاب کردن و تهیه این مواد برای شما میسر نیست حتما از مراکز معتبر دان آماده تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *