تقویت سیستم ایمنی مرغ با جدیدترین تکنولوژی روز

تقویت سیستم ایمنی مرغ با جدیدترین تکنولوژی روز

فهرست عناوین مقاله

جوجه‌ مرغ در مراحل اولیه زندگی تا مرحله رشد و بالغ شدن، در خطر بیماری‌های باکتریایی، ویروسی و انگلی متعددی است. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی سیستم ایمنی جوجه‌ها را تقویت کنید تا در برابر بیماری‌ها، مقاومت بالایی داشته باشند. در این مقاله، به روش‌های تقویت سیستم ایمنی مرغ می‌پردازیم و هر کدام را بررسی می‌کنیم.

داشتن جوجه‌های سالم با تقویت سیستم ایمنی آن‌ها

تقویت سیستم ایمنی جوجه مرغ

برای تقویت سیستم ایمنی مرغ، دو راه اساسی وجود دارد: تغذیه و واکسیناسیون.

شما می‌توانید با یک رژیم غذایی مناسب، سیستم ایمنی مرغ خود را تقویت کنید. همچنین، می‌توانید به کمک واکسیناسیون به تقویت سیستم ایمنی جوجه مرغ خود بپردازید. در ادامه به تاثیر هر کدام از این روش‌ها بر روی سیستم ایمنی مرغ و جوجه مرغ می‌پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر: آنتی بیوتیک برای مرغ خانگی (موثر در افزایش رشد و سلامت)

مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی مرغ

مواد غذایی زیر می‌توانند تاثیر زیادی بر روی تقویت سیستم ایمنی مرغ داشته باشند:

سیر

سیر یک ماده غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی مرغ است. سیر خاصیت ضدمیکروبی دارد و انگل‌ها را دفع می‌کند. همچنین این ماده خوراکی، علاوه بر تحریک سیستم ایمنی، از رشد کرم‌ها روده جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید 4 حبه سیر له شده را به یک گالن آب آشامیدنی اضافه کنید. همچنین می‌توانید از پودر سیر استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مقدار زیاد سیر باعث ایجاد کم خونی و ضعف در جوجه‌ها می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی مرغ به کمک سیر

گیاهان دارویی

بسیاری از گیاهان دارویی برای کمک به سلامت و هضم جوجه‌ها مناسب هستند. از جمله:

  • پونه کوهی: برای سلامتی جوجه‌ها بسیار مفید است. این گیاه، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به محافظت در برابر برخی از عفونت‌ها مانند سالمونلا، برونشیت عفونی، آنفولانزای پرندگان و E. coli کمک می‌کند.
  • دارچین: یک داروی همه جانبه و عالی است. خواص ضد باکتریایی دارد، التهاب را کاهش می‌دهد و یک آنتی اکسیدان است.
  • زردچوبه: دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد عفونی بسیار خوبی است.
  • زنجبیل: یکی دیگر از گیاهان ضد عفونت و ضد ویروسی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
  • جعفری: سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E و K است و گفته می‌شود که تخم گذاری را تحریک می‌کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین غذا برای رشد سریع جوجه مرغ چیست؟

میوه‌ها

میوه‌ها از جمله مواد غذایی هستند که مرغ‌ها علاقه زیادی به آن‌ها دارند. در بین میوه‌های مختلف، موز، انواع توت، تمشک، سیب و خربزه برای تقویت سیستم ایمنی مرغ مناسب هستند. همچنین، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کاهو و کلم، می‌توانند سبب تقویت سیستم ایمنی مرغ شوند.

برای دریافت مشاوره رایگان و عضویت در گروه تلگرامی مشاوره تخصصی مرغ گوشتی، تخمگذار و مادر اطلاعات خود را وارد کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب در واقع یک راه طبیعی عالی برای بهبود سلامت مرغ است. بنابراین، شما می‌توانید یک قاشق چایی خوری سرکه سیب را در یک گالن آب آشامیدنی اضافه کنید تا مصرف روزانه جوجه‌های خود از آنتی اکسیدان‌های مفید را افزایش دهید. با کاهش سطح عوامل استرس‌زای مضر سمی، سرکه سیب می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی مانند E-coli، کوکسیدیوز، سالمونلا و کمپیلوباکتر کمک کند. سرکه سیب علاوه بر دور نگه داشتن باکتری‌های مضر، به روده اجازه می‌دهد تا مواد مغذی را به راحتی هضم کند. همچنین، گزارش شده است که سرکه سیب تولید تخم مرغ و رشد کلی مرغ را در برخی موارد، افزایش می‌دهد.

سرکه سیب؛ یک ماده فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی مرغ

دانه‌ها و غلات

گنجاندن مقداری دانه و غلات در رژیم غذایی جوجه‌ها، بدون شک سلامت آن‌ها را افزایش می‌دهد. خوراک تخمیر شده برای مرغ‌های شما یک راه عالی برای تقویت تغذیه آن‌ها در ماه‌های سرد زمستان است. خوراک تخمیر شده سرشار از ویتامین‌های B، C و K است. همچنین، حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به هضم کمک می‌کند و دسترسی به مواد مغذی موجود در دانه را افزایش می‌دهد. این روش تغذیه، باعث کاهش مصرف خوراک و ضایعات می‌شود و در عین حال، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از ایده‌های سریع و سالم برای پرندگان شما، دانه‌های جوانه زده است. دانه‌ها بسیار هوشمندانه ساخته می‌شوند. آن‌ها بسیاری از مواد مغذی را درون خود نگه می‌دارند و وقتی خورده می‌شوند، آن‌ها را رها نمی‌کنند. برای خارج کردن مواد مغذای آن‌ها، بهتر است آن‌ها را به صورت جوانه زده به مرغ‌های خود بدهید. بهتر است دانه و غلات را هنگام عصر و قبل از خواب به مرغ‌ها بدهید. این کار دستگاه گوارش آن‌ها را در طول ساعات شب، مشغول نگه می‌دارد.

پروبیوتیک‌ها

درست مانند ما، جوجه‌ها نیز می‌توانند از پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی خود بهره مند شوند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالمی هستند که به هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. شما می‌توانید به جوجه‌های خود مقدار کمی ماست ساده بدهید؛ زیرا لبنیات زیاد برای مرغ‌ها خطرناک است. جایگزین‌های دیگر آب پنیر، غلات تخمیر شده یا کامبوچا هستند. افزودن پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی جوجه‌ها، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به راحتی غذا بخورند و مواد غذایی را هضم کنند.

تخم مرغ

در نهایت، چیزی که مرغ‌ها ایجاد می‌کنند، می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز عالی باشد. شما می‌توانید مقداری تخم مرغ را بجوشانید یا هم بزنید و آن‌ها را به رژیم غذایی جوجه‌های خود اضافه کنید. تخم مرغ منبع عالی پروتئین و ویتامین است، به علاوه یک خوراکی خوشمزه است. این مهم است که همیشه تخم مرغ‌ها را بپزید تا جوجه‌های شما به تخم مرغ خام علاقه پیدا نکنند.

تقویت سیستم ایمنی مرغ توسط تخم مرغ

واکسیناسیون مرغ‌ها برای تقویت سیستم ایمنی آن‌ها

یکی از مؤثرترین مکانیسم‌‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی که بشر موفق به ایجاد آن شده است، واکسیناسیون است. این مکانیسم، حفاظت از جوجه‌ها را در برابر بسیاری از بیماری‌‌های با منشا باکتریایی، انگلی و به‌‌ویژه ویروسی، ممکن می‌سازد. امروزه واکسن‌‌هایی ساخته شده‌‌اند که می‌‌توانند از راه‌‌ها یا روش‌‌های مختلف مانند استنشاقی(اسپری کردن)، چشمی، داخل عضلانی و خوراکی و غیره استفاده شوند.

بیماری‌های عفونی در طیور با توسعه و بهبود واکسیناسیون، کنترل و پیشگیری شده است. این مکانیسم با تلقیح یک ذره اصلاح شده و بی‌ضرر از این میکروارگانیسم‌های بیماری زا به طور مستقیم به طیور، عمل می‌کند. به این ترتیب، سیستم ایمنی مرغ، این ذره را شناسایی می‌کند و هنگامی که پاتوژن وارد بدن مرغ می‌شود، واکنش دفاعی در برابر پاتوژن ایجاد می‌کند.

برای کنترل بیماری‌‌های عفونی در مرغ‌ها و سایر دام‌ها، چندین استراتژی فن‌‌آوری برای افزایش موفقیت واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری‌‌های عفونی ایجاد شده است. اخیرا موفقیت در مورد واکسن‌هایی با استفاده از رقیق کننده‌های ژل، گزارش شده است. این فناوری در واکسن‌های کوکسیدیوز با نتایج قابل توجه در ایمن سازی طیور استفاده شده است.

زمان‌بندی استفاده از واکسن به عوامل متعددی از جمله نوع واکسن، شیوع یک نوع بیماری خاص در منطقه جغرافیایی مشخص، سن پرنده و غیره بستگی دارد. برای واکسیناسیون حتما باید با دامپزشک مشورت کنید. واکسن بیماری مارک، واکسن بیماری بورس عفونی(IBD)، بیماری نیوکاسل، آنفولانزای پرندگان و کوکسیدیوز، از جمله واکسن‌هایی هستند که برای جوجه‌ها تجویز می‌شوند.

واکسیناسیون؛ از راه‌های مهم در تقویت سیستم ایمنی جوجه و مرغ

بهترین راه تقویت سیستم ایمنی جوجه مرغ

شما می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی مرغ یا جوجه‌های خود، از رژیم‌های غذایی طبیعی و مناسب استفاده کنید. سیر، گیاهان دارویی، میوه‌ها، سرکه سیب، دانه‌ها و غلات، پروبیوتیک‌ها و تخم مرغ، از جمله موادی غذایی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی مرغ می‌شوند. در صورت نیاز و با مشورت دامپزشک، می‌توانید با واکسیناسیون نیز سیستم ایمنی طیور خود را تقویت کنید.

مکمل‌ خوراک مرغ بن زا چیکن، از جمله محصولات شرکت صاشکو است که می‌تواند به عنوان مکمل به رژیم غذایی جوجه مرغ‌ها اضافه شود و علاوه بر کاهش هزینه‌های شما، سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید سوال خود را در همین بخش کامنت کنید و یا با کارشناسان صاشکو در ارتباط باشید.

منبع 1 منبع 2 منبع 3 منبع 4

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *