تاثیر آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری

تاثیر آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری

فهرست عناوین مقاله

آمونیاک یک ترکیب حاوی نیتروژن است که توسط آبزیان به عنوان یک محصول زائد متابولیکی تولید می­‌شود. آمونیاک همچنین در برخی از منابع آبی وجود دارد و می‌­تواند توسط کودها و خوراک­‌ها نیز به سیستم­‌های آبزی‌پروری اضافه شود. آمونیاک در آبزی‌پروری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است زیرا می­تواند بر کیفیت آب، سلامت و رشد آبزیان و فرآیندهای زیستی که در این سیستم­‌ها رخ می­‌دهد، تأثیر بگذارد. در این مقاله از صاشکو، درباره تاثیر آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری بحث می‌کنیم.

منابع آمونیاک

منبع اصلی آمونیاک در سیستم‌­های آبزی پروری، آمونیاک دفع شده از گونه‌­های پرورشی است. به عبارت دیگر، ماهی‌ها جهت کسب انرژی و تولید بافت­‌های جدید، پروتئین­‌ها و اسیدهای آمینه را متابولیزه می­‌کنند. نیتروژن اضافی این فرآیند به صورت آمونیاک از طریق آبشش‌­ها و ادرار دفع می­‌شود. مقدار آمونیاک دفع شده توسط ماهیان بستگی به چندین عامل مانند نوع و مقدار خوراک، دمای آب، گونه ماهی و استرس دارد.

علاوه بر این، تجزیه مواد آلی نیز می­تواند موجب افزایش غلظت آمونیاک در سیستم­‌های آبزی­‌پروری شود. این مواد آلی می­‌توانند شامل خوراک خورده نشده، مدفوع، تلفات، جلبک‌­ها و گیاهان باشند. باکتری‌­ها و قارچ‌­ها ماده آلی را تجزیه کرده و آمونیاک را به عنوان یک فرآورده جانبی در آب منتشر می­‌کنند. نرخ تجزیه بستگی به مقدار و کیفیت ماده آلی، دمای آب، سطح اکسیژن و فعالیت میکروبی دارد. اگرچه ممکن است سهم کمتری داشته باشند، اما لازم به ذکر است که آب‌های طبیعی ممکن است حاوی مواد شیمیایی، پساب کشاورزی و صنعتی باشند و متعاقبا باعث افزایش غلظت آمونیاک در سیستم‌­های آبزی‌پروری شوند.

آمونیاک یونیزه و غیریونیزه

به‌طور کلی آمونیاک در دو شکل شیمیایی در آب وجود دارد: آمونیاک غیریونیزه (NH3) و آمونیوم یونیزه (NH4+).

غلظت کل آمونیاک یونیزه و غیریونیزه به نام آمونیاک کل (TAN) معروف است. همچنین نسبت آمونیاک و آمونیوم در آب بستگی به pH، دما، و شوری دارد. در واقع با افزایش pH و دما، مقدار آمونیاک غیریونیزه افزایش پیدا می‌­کند. این درحالی است که با افزایش شوری، غلظت این شکل از آمونیاک کمتر و مقدار آمونیاک یونیزه افزایش پیدا می­‌کند. توجه به این نکته ضروری است که نوع آمونیاک در آبزی­پروری بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا بر سمیت و در دسترس بودن این ترکیب خطرناک تأثیر می­‌گذارد. به عبارت دیگر، مطالعات نشان داده‌­اند که آمونیاک غیریونیزه بسیار سمی­‌تر از آمونیاک یونیزه است چون می­‌تواند به سادگی از غشاء آبشش­ عبور کند و باعث تداخل جدی در تعادل اسید-باز و همچنین تعادل اسمزی شود.

برای دریافت مشاوره رایگان و عضویت در گروه تلگرامی مشاوره تخصصی آبزیان اطلاعات خود را وارد کنید.

اندازه‌گیری آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری

آمونیاک می‌­تواند با روش­‌های مختلفی در سیستم­‌های آبزی­‌پروری اندازه‌گیری شود. این روش‌­های رایج عبارتند از بررسی غلظت آمونیاک توسط روش‌های شیمیایی با استفاده از کیت‌های آزمایشی و دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل.

روش‌های شیمیایی شامل افزودن واکنش‌گرها به نمونه آب و اندازه‌گیری تغییر رنگ یا نقطه تیتراسیون با اسپکتروفتومتر است.

روش دوم که بیشتر در آزمایشگاه‌­های مجهز به تجهیزات روز انجام می‌­شود را روش «رنگ سنجی» می­‌گویند. همچنین می‌­توان غلظت آمونیاک را توسط دستگاه­‌های الکترونیک بررسی کرد. در واقع با قرار دادن الکترود یا پروب دستگاه در نمونه آب، دستگاه آمونیاک‌سنج می­‌توان غلظت آمونیاک را در یک صفحه دیجیتال به شما نشان دهد. لازم به ذکر است که علاوه‌­بر غلظت آمونیاک، برخی از این دستگاه­‌های دیجیتال قادر هستند که مقدار شوری، سختی، دما، اکسیژن و pH را اندازه‌گیری کنند.

نتایج اندازه‌گیری آمونیاک معمولا به صورت غلظت کل نیتروژن آمونیاک (TAN) در میلی گرم بر لیتر (mg/L) یا قسمت در میلیون (ppm) گزارش می‌­شود. غلظت آمونیاک غیریونیزه (NH3) می­‌تواند با استفاده از یک معادله یا جدولی که pH، دما، و شوری آب را در نظر می‌گیرد، از غلظت TAN محاسبه شود. به طور جایگزین، ماشین حساب­‌های آنلاین مانند [این ماشین حساب] می­‌توانند برای انجام محاسبات استفاده شوند.

تصویری از دستگاه دیجیتال آمونیاک‌سنج در ادامه آورده شده است.

تصویری از دستگاه دیجیتال آمونیاک سنج - تاثیر آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری

سمیت آمونیاک برای ماهی‌ها

آمونیاک برای ماهیان و سایر ارگانیسم‌های آبی سمی است؛ زیرا برخی عملکردهای فیزیولوژیکی آن‌ها را مختل می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که آمونیاک با آسیب جدی به آبشش، می‌تواند موجب کاهش عملکرد این بافت در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن شود. این گاز سمی پس از ورود به جریان خون، در عملکرد سیستم عصبی تداخل ایجاد می‌کند و متعاقبا تلفات به جای می‌گذارد. همچنین اثبات شده است که آمونیاک می‌تواند با مهار فعالیت برخی از آنزیم‌ها و سنتز پروتئین، موجب کاهش رشد و ایمنی در آبزیان شود. سمیت آمونیاک به چندین عامل از جمله غلظت، مدت، دفعات رویارویی، گونه، اندازه، سن، وضعیت سلامتی، پارامترهای کیفی آب (اکسیژن محلول، PH، دما، شوری و سختی) و حضور آلودگی‌های دیگر مانند نیتریت، نیترات، سولفید هیدروژن بستگی دارد.
به عبارت دیگر، غلظت کشندگی آمونیاک برای ماهیان بستگی به گونه و شرایط محیطی دارد. به طور کلی:

  • ماهیان سردآبی در مواجهه با آمونیاک، حساس‌تر از ماهیان گرمابی هستند.
  • ماهیان دریایی حساس‌تر از ماهیان گرمابی هستند.
  • ماهیان جوان، حساس‌تر از ماهیان بالغ هستند.
    مقادیر LC50 (غلظت‌هایی که 50٪ از حیوانات آزمایش را در یک زمان معین می‌کشند) برای ماهیان سردآبی مثل ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان 0.3 – 0.9 mg/L، برای ماهیان گرمابی مثل کپور معمولی 0.7 – 3.0 mg/L، برای ماهیان دریایی مانند ماهی سی بس 0.6 – 1.7 mg/L و نهایتا برای میگوهای دریایی مثل میگو وانامی 0.7 – 3.0 mg/L محاسبه شده است.

اثرات مزمن آمونیاک بر ماهیان می‌تواند در غلظت‌های بسیار پایین‌تر از غلظت‌های حاد مشاهده شود. اثرات مزمن آمونیاک می‌تواند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • کاهش ضریب تبدیل خوراک و بقاء
  • افزایش حساسیت به بیماری‌ها
  • کاهش رشد
  • نقص در تولیدمثل
    غلظت‌های امن آمونیاک برای رویارویی بلند مدت حدود 0.015 – 0.045 mg/L برای ماهیان سردآبی و حدود 0.05 – 0.15 mg/L برای ماهیان گرمابی، دریایی و میگو گزارش شده است.

کنترل و حذف آمونیاک

کنترل آمونیاک در سیستم‌­های آبزی‌پروری برای حفظ کیفیت آب و تضمین سلامت آبزیان و افزایش راندمان ضروری است.

روش­‌های کنترل آمونیاک در آبزی‌پروری

روش­‌های مختلفی برای کنترل آمونیاک در سیستم­‌های آبزی‌پروری وجود دارد؛ مانند تعویض آب، هوادهی، مدیریت تغذیه، حذف شیمیایی و فیلتراسیون زیستی.

تعویض آب

تعویض آب، ساده‌­ترین و رایج‌­ترین روش برای کنترل آمونیاک در سیستم‌­های آبزی پروری است. تعویض آب شامل جایگزینی بخشی از آب در سیستم با آب تازه یا آب تصفیه شده که غلظت آمونیاک کمتری دارد، است. تعویض آب می‌تواند انباشت آمونیاک و سایر آلاینده­‌ها و متعاقبا اثرات سمی آن­‌ها را بر آبزیان کاهش دهد. دفعات و حجم تعویض آب بستگی به تراکم آبزیان، نرخ تغذیه، کیفیت آب منبع و طراحی سیستم دارد.

هوادهی 

هوادهی روش دیگری برای کنترل آمونیاک در سیستم‌­های آبزی پروری است. هوادهی شامل افزودن اکسیژن به آب با استفاده از دستگاه‌­هایی مانند بلوئرهای هوادهی، دیفیوزرها یا فواره‌­ها است. هوادهی می‌­تواند سطح اکسیژن محلول را بهبود بخشد، PH را کاهش دهد و فرآیند نیتریفیکاسیون در سیستم را تقویت کند. هوادهی همچنین می‌­تواند تبادل گاز بین آب و هوا را افزایش دهد، که باعث می­‌شود سهم قابل توجهی از آمونیاک به صورت گاز از آب خارج و به هوا منتشر شود.
تصویری از فرآیند هوادهی با استفاده از فواره‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

فرآیند هوادهی با استفاده از فواره‌ها - تاثیر آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری

مدیریت تغذیه

مدیریت تغذیه شامل تنظیم نوع، مقدار، دفعات و توزیع خوراک مطابق با نیازهای تغذیه‌­ای و اشتهای آبزیان است. مدیریت تغذیه می­‌تواند مقدار آمونیاک دفع شده توسط ماهیان را کاهش دهد. همچنین به کاهش مقدار ماده آلی که امکان تجزیه شدن و تولید آمونیاک را دارد، کمک می‌کند. مدیریت تغذیه همچنین می­‌تواند بازده تبدیل خوراک، عملکرد رشد و سودآوری را بهبود بخشد.

استفاده از فرایندهای شیمیایی

درمان شیمیایی شامل افزودن موادی است که می‌­توانند آمونیاک را جذب یا خنثی کرده یا مستقیما از آب حذف کنند. درمان شیمیایی می‌­تواند به عنوان یک اقدام اضطراری برای زمانی که آمونیاک به غلظت­‌های خطرناک می‌­رسد یا به عنوان یک عمل روتین برای حفظ سطح پایین آمونیاک در سیستم، استفاده شود.

برخی از نمونه­‌های درمان‌های شیمیایی عبارتند از استفاده از زئولیت، آهک، بی‌کربنات سدیم، تیوسولفات سدیم، فرمالین و… .

کنترل و حذف آمونیاک به روش زیستی

فیلتراسیون بیولوژیکی، روش دیگری برای کنترل آمونیاک در سیستم‌­های آبزی‌پروری است. فیلتراسیون بیولوژیکی شامل استفاده از باکتری­‌هایی است که می‌­توانند از طریق یک فرآیند به نام نیتریفیکاسیون، آمونیاک را به نیتریت و نیترات تبدیل کنند. فیلتراسیون بیولوژیکی می­‌تواند با استفاده از دستگاه­‌هایی مانند بیوفیلترها و بید فیلترها انجام شود که سطح قابل توجهی را برای رشد باکتری‌­ها فراهم می‌­کنند. فیلتراسیون بیولوژیک همچنین ممکن است با استفاده از مواد طبیعی مانند خاک، شن، شن و ماسه، گل و گياهان که این باکتري­‌های خاص را در منافذ يا سطوح خود نگه داري می‌کنند، انجام شود.
تصویر یک بید فیلتر در ادامه آورده شده است.

بید فیلتر - تاثیر آمونیاک در سیستم آبزی‌پروری

اهمیت توجه به تاثیر آمونیاک بر ماهی‌ها در آبزی‌پروری

آمونیاک یک پارامتر بسیار حائز اهمیت در آبزی‌پروری است؛ زیرا بر کیفیت آب، سلامت و رشد آبزیان و همچنین فرآیندهای بیولوژیکی که در سیستم رخ می‌دهد، تأثیر می‌گذارد. این محصول جانبی خطرناک توسط گونه­‌های پرورشی، تجزیه بیولوژیکی و ورود خارجی در سیستم‌­های آبزی‌­پروری تولید می‌شود. آمونیاک در دو شکل وجود دارد: آمونیاک غیریونیزه (NH3) و آمونیوم یونیزه (NH4+).

آمونیاک می‌تواند با روش‌های مختلف اندازه‌گیری شود و به عنوان آمونیاک کل (TAN) گزارش می­‌شود. آمونیاک برای ماهیان و سایر ارگانیسم­‌های آبزی سمی است زیرا بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی آن‌ها را مختل می­‌کند. این گاز سمی می‌تواند با روش‌های مختلف مانند تعویض آب، هوادهی، مدیریت تغذیه، تیمار شیمیایی و فیلتراسیون بیولوژیکی کنترل شود.

اگر مایل به بهبود سلامت ماهیان خود هستید، بن‌زا فیش را به شما توصیه می‌کنیم. بن‌زا فیش، به عنوان سردسته مکمل‌های آبزیان بن‌زا، مکمل کیلاته معدنی خوراک ماهیان پرورشی و مخصوص ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و دریایی شناخته می‌شود. شما می‌توانید این محصول را از فروشگاه سایت شرکت صاشکو تهیه کنید.

منابع اصلی ایجاد آمونیاک در سیستم­‌های پرورشی کدام‌اند؟

منبع اصلی آمونیاک در سیستم‌­های آبزی پروری، آمونیاک دفع شده از گونه­‌های پرورشی است که به چندین عامل مانند نوع و مقدار خوراک، دمای آب، گونه و استرس بستگی دارد. همچنین تجزیه مواد آلی (خوراک خورده نشده، مدفوع، تلفات، جلبک­‌ها و گیاهان) توسط میکروارگانیسم‌­ها نیز می­‌تواند موجب افزایش غلظت آمونیاک در سیستم­‌های آبزی­پروری شود. نرخ تجزیه به مقدار و کیفیت ماده آلی، دمای آب، سطح اکسیژن، و فعالیت میکروبی بستگی دارد.

منابع اصلی ایجاد آمونیاک در سیستم­‌های پرورشی کدامند؟

منبع اصلی آمونیاک در سیستم­‌های آبزی پروری، آمونیاک دفع شده از گونه­‌های پرورشی است که به چندین عامل مانند نوع و مقدار خوراک، دمای آب، گونه و استرس بستگی دارد. همچنین تجزیه مواد آلی (خوراک خورده نشده، مدفوع، تلفات، جلبک‌­ها و گیاهان) توسط میکروارگانیسم‌­ها نیز می­‌تواند موجب افزایش غلظت آمونیاک در سیستم‌­های آبزی­‌پروری شود. نرخ تجزیه به مقدار و کیفیت ماده آلی، دمای آب، سطح اکسیژن، و فعالیت میکروبی بستگی دارد.

سمیت آمونیاک تا چه اندازه در آبزی‌­پروری جدی تلقی می­‌شود؟

بطور کلی آمونیاک با مختل کردن عملکردهای فیزیولوژیکی از مهم‌­ترین عوامل بازدارنده در آبزی‌پروری است که نیاز به توجه ویژه دارد. اما بهتر است به این نکته توجه شود که سمیت آمونیاک به عوامل بسیار زیادی وابسته است و بسته به نوع آبزی، نگرانی‌­ها در این زمینه می­‌تواند متفاوت باشد. بدین معنی که پرورش‌دهندگان ماهیان سرد آبی مانند قزل‌آلای رنگین کمان باید توجه بیشتری به غلظت آمونیاک در آب داشته باشند. چراکه این گروه از ماهیان نسبت به آمونیاک بسیار حساس‌­تر از سایر آبزیان پرورشی هستند.

آیا کنترل و حذف آمونیاک در سیستم‌­های پرورشی امکان‌پذیر است؟

پاسخ این سوال مثبت است و امروزه حذف آمونیاک تا حد قابل توجهی امکان پذیر است، اگرچه کنترل و حذف آمونیاک کاملا بستگی به مهارت پرورش دهنده دارد. جهت دست­یابی به این مهم، روش­‌های مختلفی مانند تعویض آب، هوادهی، مدیریت تغذیه، حذف شیمیایی و فیلتراسیون زیستی برای کنترل آمونیاک در سیستم­‌های آبزی‌پروری وجود دارد. به طور کلی، تعویض آب ساده­‌ترین و رایج‌­ترین روش برای کنترل آمونیاک در سیستم‌­های آبزی‌پروری است. اما بسته به نوع سیستم پرورشی از سایر روش­‌ها نیز تا حد قابل توجهی می‌­توان بهره برد.

منبع

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *