راهنمای جامع تغذیه عروس هلندی

تغذیه عروس هلندی

فهرست عناوین مقاله

عروس هلندی رایج‌ترین پرنده همراه (companion birds) در بین پرنده‌هایی است که افراد علاقه‌مند به پرنده‌ها نگهداری می‌کنند. به همین خاطر، بیشترین سوالات و نگرانی در مورد تغذیه در این دسته از پرنده‌ها مربوط به عروس هلندی است. در ادامه این مقاله هرآنچه که باید درباره تغذیه عروش هلندی بدانید را توضیح خواهیم داد. با سایت صاشکو همراه باشید.

چرا تغذیه عروس هلندی مهم است؟

به طور کلی تغذیه در پرنده‌های همراه، مهم‌ترین عامل در نگهداری و طول عمر پرنده‌هاست. به دلیل اینکه پرنده‌ها به صورت معمولا به صورت محصور در منزل نگهداری می‌شوند، بیماری‌های واگیردار به ندرت در آن‌ها دیده می‌شود و بیشترین مشکلات، مربوط به نوع تغذیه این دسته از پرنده‌هاست. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که اگر مشکلات تغذیه‌ای پرندگان به صورت جدی پیگیری شود، طول عمر و نقص‌های ساختاری و ظاهری آن‌ها نیز حل می‌شود.

راهنمای کامل تغذیه صحیح عروس هلندی

افراد زیادی از ارزن و کتان یا باقی دانه‌های روغنی به‌عنوان تغذیه رایج عروس هلندی استفاده می‌کنند. البته این غذاها به اشتباه به‌عنوان غذای اصلی طوطی‌ها شناخته می‌شود؛ زیرا طوطی‌ها به دانه‌های روغنی علاقه شدیدی دارند و زمانی که این غذا وجود داشته باشد، سمت غذای دیگری نمی‌روند.

این مورد، بزرگ‌ترین مشکل با صاحبان عروس هلندی و طوطی‌هاست؛ زیرا اکثر مشکلات در پرندگان از این نوع تغذیه ناشی می‌شوند.

دانه‌های روغنی متهم ردیف اول مشکلات عروس هلندی هستند زیرا:

  • کالری و فسفات بالایی دارند.
  • میزان مواد مغذی این دانه‌ها به شدت کم است (از لحاظ پروتئین و ویتامین و مینرال‌ها)
  • پرنده خیلی سریع سیر می‌شود.
  • باعث تجمع چربی در کبد، بروز اختلال و تداخل با مواد مغذی و مینرال‌ها می‌شوند. در نتیجه نیازهای پرنده با وجود تغذیه حداکثری تامین نمی‌شود.
  • از طرفی همراه شدن این تغذیه به شدت ناقص و مضر به عدم تحرک و محدود شدن دسترسی پرنده به غذا و حضور 24 ساعته غذا در قفس، مشکلات را بیشتر و جدی‌تر می‌کند.

نکته: حداکثر میزان مجاز استفاده از دانه‌های روغنی، حدودا 30 درصد جیره است.

جیره غذایی پیشنهادی برای عروس هلندی به صورت کلی از منابع غذایی مختلف و تنوعی تشکیل می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از مکمل‌ها، این امکان را فراهم می‌کند تا حداکثر نیازهای تغذیه‌ای پرنده برطرف شده و مشکلات کمتری داشته باشد.

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها

استفاده از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها تا حداکثر 30 درصد، در کنار استفاده از منابع پروتئینی مثل حبوبات به صورت پخته شده، سفیده تخم مرغ، گوشت و مرغ پخته برای تامین نیازهای پروتئنی پرنده بسیار مفید هستند.

منابع پروتئینی

جوانه‌ها یکی از منابع پروتینی به شدت ارزشمند هستند که می‌توانند در جیره استفاده شوند. جوانه در مقایسه با دانه، پروتئین بیشتر، کالری و مواد مضر کمتری دارد. به همین دلیل می‌تواند یک جیره غذایی عالی باشد.

غلات

ذرت چه به صورت خام و چه پخته، یک منبع مفید به حساب می‌آید که ارزش غذایی بالایی در تغذیه پرنده دارد.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات به صورت تشویقی برای عروس هلندی استفاده می‌شوند و به عنوان منابع ویتامین و مواد ریزمغذی بسیار ارزشمند، کاربرد دارند.

توجه: آووکادو تنها میوه ممنوعه در پرنده‌هاست. مواد غذایی دارای آهن و ویتامین سی نیز باید با احتیاط برای مرغ مینا استفاده شوند.

کلسیم و فسفر

برای تامین موادی مثل کلسیم و فسفر در جیره می‌توان از موادی مثل پوسته تخم مرغ آب پز شده یا نمک دریا استفاده کرد. این مورد مخصوصا در پرنده‌های تخم‌گذار اهمیت دارد. کمبود کلسیم و فسفر ممکن است منجر به لمبه‌گذاری (تخم بدون پوسته یا با پوسته نرم) شود.

از طرف دیگر، نحوه ارائه این غذاها به پرنده اهمیت دارد. اگر شما غذاهای مناسب را فراهم کنید ولی برنامه غذایی مناسبی نداشته باشید، نتیجه مطلوبی دریافت نخواهید کرد.

نکات تغذیه عروس هلندی

در صورتی که نکات زیر در تغذیه عروس هلندی رعایت شوند، بیشتر مشکلات پرنده حل می‌شود.

نکته 1: توجه داشته باشید میزان مواد پرکالری، کمتر از میزانی باشد که پرنده سیر شود و گرنه پرنده غذاهای جدید را قبول نمی‌کند.

نکته 2: غذا باید به صورت مخلوط باشد، نه جدا. چون اولویت پرنده دانه‌های روغنی است.

نکته 3: غذا نباید 24 ساعته در دسترس پرنده باشد چون باعث پرخوری و آسیب به پرنده می‌شود.

نکته 4: غذا باید دور از در دسترس پرنده باشد تا به سمت غذا برود و مجبور به تحرک شود.

نکته 5: غذاهای مرطوب نباید بیشتر از 3 ساعت داخل قفس باشند چون بعد از این مدت زمان، به محیط کشت باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل می‌شوند. یادمان باشد که 9000 گونه پرنده وجود دارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان 100 درصد نیازهای تغذیه‌ای این پرنده‌ها را رفع کرد. فقط می‌توانیم امیدوار باشیم با رعایت این نکات از مشکلات تغذیه‌ای مهم جلوگیری کنیم.

تغذیه عروس هلندی در سنین مختلف

هر پرنده‌ای در سنین مختلف، نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد. تغذیه یک شکل از اول تا آخر عمر پرنده، به او آسیب می‌زند؛ بنابراین تغییر دادن جیره با تغییر سن پرنده، الزامی است.

تغذیه عروس هلندی در زمان سرلاکی

عروس هلندی در زمان سرلاکی به دلیل رشد سریع در این زمان، نیاز دارد که حتما منابع پروتئینی را در جیره خود دریافت کند. در غیر این صورت، آسیب می‌بیند.

تغذیه عروس هلندی در زمان پرریزی

میزان پروتئین جیره پرنده در زمان پرریزی، به صورت میانگین باید 5 درصد افزایش پیدا کند تا پرنده بتواند پرها را جایگزین کند. برای مثال، اسید آمینه سیستئین در شکل‌گیری پرها تاثیر زیادی دارد و کمبود آن می‌تواند باعث نقص در پرها شود.

تغذیه عروس هلندی قبل از جفت‌گیری

قبل از جفت‌گیری پرنده برای اینکه تعداد تخم‌های نطفه‌دار بیشتر شود، اضافه کردن ویتامین ای و سلنیوم به جیره، می‌تواند تاثیرات خوبی روی این روند بگذارد.

غذای عروس هلندی هنگام تخم‌گذاری

زمانی که پرنده در حال تخم‌گذاری است، غنی کردن جیره از لحاظ پروتئین برای شکل‌گیری تخم و تقویت پرنده ماده اهمیت دارد. چون در این زمان، سوخت‌وساز بالایی که بدن پرنده دارد، می‌تواند باعث سینه‌کاردی شدن پرنده شود. از طرفی وجود کلسیم در جیره برای عدم تخلیه بافت استخوانی ماده، مهم است.

در کل در صورتی که پرنده از جیره غذایی متعادل برخوردار باشد، با توجه به زمان و شرایط سنی پرنده، می‌توان با رفتن به سمت تامین نیازهای پرنده از طریق مواد غذایی، کمبودها را به موقع برطرف کرد.

تغذیه عروس هلندی تخم‌گذار

در مورد عروس هلندی تخم‌گذار نکته مهمی که وجود دارد، تناسب وزن پرنده و تامین ریزمغذی‌ها برای حداکثر هچ شدن تخم‌ها و تامین کلسیم و فسفر به نسبت برابر برای تخم‌گذاری است.

غذای عروس هلندی جوجه‌کش

غذای عروس هلندی‌های جوجه کش هم شبیه به تخم‌گذارهاست؛ ولی نکته حائز اهمیت، باز هم عدم استفاده از جیره‌های پرکالری است. زیرا این پرنده‌ها معمولا نژادهای خالص برای جوجه‌کشی هستند که به سختی به دست می‌آیند. به همین خاطر باید مراقب کارکرد کبد و کلیه آن‌ها باشید که مبادا در اثر جیره‌های نامتوازن دچار مشکل شوند.

غذای تشویقی عروس هلندی

در صورت متعادل بودن جیره غذایی با استفاده از مکمل‌ها می‌توان کمبودهایی که احتمالا از طریق غذا تامین نمی‌شوند را تامین کرد.

طبق توصیه کتاب‌های مرجع، کمبودها معمولا در عناصر ریزمغذی مثل منگنز و روی رخ می‌دهد که هم مقدار کمی از آن‌ها در مواد غذایی وجود دارد و هم تداخلاتی که دارند، باعث می‌شود تا همان مقدار کم هم جذب نشوند. از طرفی توصیه بر این است که از مکمل‌هایی استفاده شود که ساختار کیلاته داشته باشن چون می‌توانیم مطمئن باشیم که با این مکمل‌ها ماده غذایی ضروری حتما جذب می‌شوند.

میوه‌ها و سبزیجات که جزء مهمی از غذای عروس هلندی محسوب می‌شوند، بیشتر به صورت تشویقی در جیره پرنده استفاده می‌شوند. تغذیه خوب پرنده، هم بر ارتباط بهتر پرنده با صاحبش هم تاثیر می‌گذارد و هم این‌که استفاده از میوه‌ها و سبزیجات مختلف، باعث می‌شود تا بدن پرنده ویتامین‌ها و الکترولیت‌های بیشتری را جذب کرده و نیازهایش را تامین کند.

تقویت عروس هلندی

بهترین داروی تقویتی برای عروس هلندی، بالانس کردن جیره غذایی پرنده است؛ چون بیشترین آسیب در عروس هلندی از این طریق متوجه پرنده می‌شود. شما فرض کنید پرنده‌ای دارید که دائما از غذای غیربالانس شده تغذیه می‌کند و خیلی از نیازهایش تامین نمی‌شود. پس از چندین سال زندگی با این شرایط، تنها اصلاح غذا می‌تواند، نقص تغذیه‌ای پرنده را جبران کند. بنابراین شما به عنوان سرپرستی دلسوز و مهربان برای پرنده، بهتر است استفاده از غذاهای درست و دارای ارزش غذایی بالا را در اولویت قرار دهید.

علت امتناع عروس هلندی از خوردن برخی غذاها چیست؟

عروس هلندی مانند هر پرنده دیگری، غذایی را می‌خورد که به آن عادت دارد. پرنده حتی خوردن غذا در ظرف جدید، شکل جدید، رنگ مختلف با حالت عادی یا حتی بوی جدید را امتحان نمی‌کند. یکی از دلایل این موضوع، عدم شناخت پرنده از غذای جدید است.

عقل پرنده در دوران بلوغ، به اندازه یک بچه دو ساله است و شما باید با این طرز فکر با او برخورد کنید. یعنی وقتی قصد دارید غذای جدیدی در قفس پرنده قرار دهید، با روش‌های مختلف مثلا مخلوط کردن غذای جدید با غذای قبلی به او بفهمانید که این غذا است. این کار بهتر است توسط صاحب پرنده که به او اعتماد دارد، انجام شود. همچنین می‌توان در حضور پرنده به پرنده دیگری غذا بدهید تا اعتماد کند.

تغذیه اصولی عروس هلندی

در این مقاله از صاشکو، هرآنچه که باید درباره تغذیه عروس هلندی بدانید را به شما توضیح دادیم. همانطور که گفتیم، برای جذب بهتر مواد لازم برای بدن، بهتر است مکمل‌هایی استفاده شود که ساختار کیلاته دارند. در نتیجه می‌توانیم مطمئن باشیم که با این مکمل‌ها، تمامی مواد غذایی ضروری جذب بدن پرنده می‌شوند. مکمل پرندگان زینتی بن‌زا چیکو همان چیزیست که شما به آن نیاز دارید. در صورتی که درباره این محصول به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره رایگان و عضویت در گروه تلگرامی مشاوره تخصصی پرندگان زینتی اطلاعات خود را وارد کنید.
 آیا خوردن پسته و بادام و مغزیجات برای پرنده ضرر دارد؟

مغزیجات به دلیل دارا بودن کالری بالا، شبیه به دانه‌های روغنی هستند و می‌توانند به پرنده آسیب بزنند. این مورد از این جهت که پرنده‌ها عاشق دانه‌های روغنی هستند و اگر به این دانه‌ها عادت کنند، سمت غذای دیگری نمی‌روند، می‌تواند خطرناک باشد.
بهتر است از این دسته از خوراکی‌ها به صورت محدود و بیشتر به عنوان تشویقی برای پرنده استفاده کرد تا هم ارزش و قدرت این خوراکی‌ها به عنوان تشویقی و وادار کردن پرنده به تغییر رفتار حفظ شود و هم با استفاده بیش از حد، باعث آسیب زدن به پرنده نشویم.   

چرا با وجود این همه داروی تقویتی تاثیری نمی‌بینیم؟

این موضوع می‌تواند به چند علت رخ دهد. اولین این که ما یک اشتباه می‌کنیم که تصور می‌کنیم داروهای تقویتی مثل داروهای ضد عوامل بیماری‌زا که معمولا در یک هفته تا ده روز تاثیر می‌گذارند، باید نتیجه دهند. در صورتی که داروهای ضد بیماری، قصد از بین بردن یک عامل را دارند و داروهای تقویتی باید یک کمبود را جبران کنند که نیاز به زمان بیشتری دارد.
از طرفی داروهای تقویتی قرار است کمبودی را جبران کنند که مدت‌ها و شاید سال‌هاست که در بدن پرنده ما وجود دارد و انتظار نباید داشته باشیم نقصی که در یک سال به وجود امده، در چند روز یا حتی چند ماه از بین برود ولی عفونتی که در چند روز به وجود آمده را می‌توان در چند روز هم از بین برد.
از طرف دیگر، داروهای تقویتی معمولا بیش از مقدار مورد نیاز استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از چند داروی مختلف به صورت همزمان و معمولا به صورت سرخود و بدون مشورت پزشک، سبب عدم تاثیرگذاری می‌شود. در صورتی که داروی‌های ضد بیماری معمولا به صورت دقیق توسط پزشک تجویز می‌شوند.
به یاد داشته باشیم که نام این داروها مکمل است یعنی قرار است چیزی را تکمیل کنند. قرار نیست یک تنه تمام کمبودها را جبران کنند پس تا زمانی که جیره بالانس شده‌ای نباشد که اکثریت نیازها را تامین کند، استفاده از مکمل تاثیری ندارد.
توجه داشته باشید که حداقل زمان استفاده از داروهای تقویتی 21 روز است.

اگر دانه‌ها خوب نیستند، چرا عروس هلندی‌هایی که دائما در طبیعت تغذیه می‌کنند، مشکلی ندارند؟

پرنده‌ها در طبیعت به دلیل فعالیت بالایی که دارند، میزان کالری ورودی خود را با فعالیت بالا دفع می‌کنند و این باعث می‌شود اثرات کالری بالا تا حد زیادی خنثی شود. از طرفی پرنده‌ها در طبیعت حق انتخاب دارند و می‌توانند دانه‌های مختلف را براساس نیازهای خود انتخاب کنند. ولی در قفس حق انتخابی وجود ندارد و از طرفی هم استرس‌ها و مشکلات خاص نگهداری پرنده در منزل، در طبیعت وجود ندارد و پرنده در گله و کنار دیگر اعضای خانواده‌اش زندگی می‌کند و این می‌تواند بسیاری از استرس‌ها و خطرات را برای او کمتر کند.

کدام مواد غذایی برای عروس هلندی ممنوع است؟

از بین گیاهان، جعفری و آووکادو و از بین مواد خوراکی، شکلات و الکل ضد عفونی سمی هستند.

غذاهایی که رطوبت دارند، مثل تخم مرغ یا میوه را تا چه مدت می‌توانیم در قفس بذاریم؟

این دسته از غذاها بیشتر از 2 تا 3 ساعت نباید داخل قفس باشند؛ چون می‌توانند به‌عنوان محیط کشت عمل کنند و پرنده با خوردن آن دچار مسمومیت گوارشی شود.  

منبع

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *