رازیانه جزئی از یک خوراک معجزه‌آسا برای دام و طیور

رازیانه برای خوراک دام

فهرست عناوین مقاله

رازیانه گیاهی معطر، علفی و دوساله است که ارتفاع آن تا 2 متر می‌رسد. ساقه آن دارای شیار‌هایی هم ردیف و موازی است. رازیانه در مناطق مدیترانه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند. رازیانه در ایران، در مناطق شمالی و دامنه‌های کوه البرز، به صورت خودرو می‌روید.

رازیانه دارای حدود 3 تا 6 درصد روغن، کمی مواد قندی و موسیلاژ و حدود 4 درصد اسانس است.

روغنی که از رازیانه به‌دست می‌آید نیز دارای 4 درصد پالمتیک اسید، 22 درصد اولئیک اسید، 14 درصد لینولئیک اسید و 60 درصد پتروسلینیک اسید است.

اسانس رازیانه که یک مایع زرد رنگ است، از تقطیر میوه آن به وسیله بخار بدست می‌آید. از ادامه این مقاله از بن زا با رازیانه بیشتر آشنا می‌شویم.

ترکیبات شیمیایی رازیانه برای خوراک دام

بذر رازیانه حاوی 3 تا 6 درصد روغن و تقریبا 20 درصد آن از روغن اسید پتروسیلینیک، اسید اولئیک و توکوفرول تشکیل شده است. روغن رازیانه تلخ و شیرین و حاوی 80 درصد ترانس آنتول، بیش از 20 درصد فنکون و مقادیر کمی از لیمونن، کافور و آلفا پنین به مقدار کم است. رازیانه شیرین حاوی مشتقاتی از اسید کافئیک و اسید هیدروکسی بنزوئیک است.

مقاله پیشنهادی: بهترین راه‌های افزایش تولید شیر گاو

قسمت‌های مورد استفاده رازیانه برای خوراک دام

قسمت مورد استفاده رازیانه برگ، ریشه و بذر آن است. ولی معمولا کلیه قسمت‌های گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریشه رازیانه

ریشه رازیانه ضخیم، دوکی شکل، مایل به سفید و دارای بویی معطر و مطبوع است. برای استفاده از ریشه، پس از خارج کردن آن از زمین باید به خوبی شسته شده و قطعه قطعه شود تا بتوان آن را خشک کرد تا همیشه در معرض استفاده قرار داشته باشد.

برگ رازیانه

معمولا پس از نمو کامل گیاه به حالت سبز از گیاه چیده شده و به همان حالت مصرف می‌شود.

میوه رازیانه (بذر)

میوه رازیانه ظاهری باریک، دراز و استوانه‌ای دارد. ابعاد آن بر حسب محل رویش گیاه ممکن است متفاوت باشد. سطح آن بدون کرک، شیاردار به رنگ سبز روشن و گاهی نیز در بعضی نمونه‌ها زرد روشن است. طعم رازیانه، کم و بیش شیرین، بوی آن ملایم و به صورت تازه معمولا طرفداران زیادی ندارد. واریته‌های وحشی آن طعم تلخ دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر: خوراک دام و طیور چه مواردی را شامل می‌شود؟

داروشناسی و مصارف رازیانه

شاید برایتان جالب باشد که رازیانه حتی می‌تواند عملکردی شبیه به دارو داشته باشد. بیایید برخی از مصارف پزشکی رازیانه را بررسی کنیم.

دوپامین

وظیفه اصلی دوپامین به عنوان یک هورمون، مهار آزادسازی پرولاکتین از لب پیشین هیپوفیز است. دوپامین می‌تواند به عنوان یک دارو که روی سیستم عصبی سمپاتیک عمل کرده و موجب اثراتی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود، تجویز گردد. هر چند دوپامین نمی‌تواند از سد خونی-مغزی عبور کند و نمی‌تواند مستقیما روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

اثرات رازیانه بر تولید شیر

1) به طور خلاصه، برای فرایند شیردهی وجود هورمون پرولاکتین ضروری است. در حالیکه دوپامین موجب مهار ترشح ترشح پرولاکتین می­شود. آنتول با شباهتی که به دوپامین دارد در این خصوص به عنوان آنتاگونیست دوپامین بر روی گیرنده­های دوپامین عمل کرده که در کل باعث کاهش اثر مهاری دوپامین بر روی پرولاکتین شده و به سیستم تولید شیر کمک می‌کند.

 2) دانه رازیانه به دلیل داشتن فیتواستروژن رشد پستان را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش تولید شیر می­‌شود.

برای کسب اطلاعات درباره محصول نوآورانه و جدید مکمل خوراک دام بن‌زا پلکس 7 کلیک کنید.

اثر رازیانه بر افزایش وزن روزانه

رازیانه به دلیل داشتن ترکیبات مؤثر­ شبه استروژنی، می‌­توانند سبب افزایش وزن شود. استروژن با تحریک تولید پروتئین کیناز B باعث افزایش نفوذپذیری گلوکز در توده­‌های عضلانی شده و از این طریق نقش مهمی در ایجاد شرایط آنابولیکی پایدار در توده‌های عضلانی بازی می‌کند.

آیا تا به حال از رازیانه برای خوراک دام استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

برای دریافت مشاوره رایگان و عضویت در گروه تلگرامی مشاوره تخصصی گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ اطلاعات خود را وارد کنید.
این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *